Medialne ramy tożsamości


MINIONA -

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Współczesna kultura, przestrzeń społeczna, polityczna a nawet gospodarcza są w coraz większym stopniu są zmediatyzowane. Media nie tylko opisują rzeczywistość, ale wpływają na jej kształt, są nie tylko instrumentem komunikacji, ale również lustrem w którym przegląda się społeczeństwo. Dlatego oddziaływaniem i znaczeniem mediów interesują się nie tylko medioznawcy, ale również socjologowie, psychologowie, ekonomiści czy pedagodzy. Zdają sobie oni sprawę z tego, że na poziomie indywidualnym i zbiorowym, obraz siebie samych i innych, pełnione role społeczne i tożsamości są nie tylko rezultatem rzeczywistych interakcji, ale również quasi interakcji medialnych. W ten sposób rzeczywistość staje się w coraz większym stopniu narracyjna, tożsamość staje się kolażem reprezentacji dostarczanych przez media, kreacją zbudowaną w oparciu i na potrzeby różnego rodzaju publiczności.

W związku z tym pragniemy podjąć dyskurs naukowy na temat relacji między mediami a szeroko rozumianą tożsamością. Jest to temat ogniskujący zainteresowania naukowe i badania pracowników Katedry Kultury Medialnej i Katedry Socjologii Kultury i Religii. Osobą która od dekad w ramach obu Katedr, prowadziła i prowadzi badania w obszarze tożsamości i kultury jest prof. dr hab. Leon Dyczewski OFMConv. Jego dorobek inspirował i nieustannie inspiruje wielu naukowców z kraju i zagranicy, a konferencja stanie się okazją do spotkania z Nim i pogłębionej dyskusji nad Jego koncepcjami. Wszystkich zainteresowanych tą tematyką pragniemy zaprosić do dyskusji na konferencji pt. „Medialne ramy tożsamości”, która odbędzie się w dniach 1-2 kwietnia 2016 roku w Lublinie. Pierwszego dnia zaproszeni goście w ramach sesji międzynarodowej podzielą się swoimi doświadczeniami w zakresie „funkcjonowania” medialnych ram tożsamości, natomiast drugi dzień poświęcony będzie refleksjom które wyłaniają się z obserwacji polskiej rzeczywistości.

            Przedmiotem konferencji,odbywającej się w ramach cyklu „Kultura w mediach. Media w kulturze”, będą relacje między tożsamością a mediami, oddziaływanie mediów na wizerunek i obraz siebie oraz instytucji w wymiarze jednostkowym, społecznym i grupowym. Obserwacja rzeczywistości wskazuje, że kultura tworzona w medialnych obrazach, dźwiękach, tekstach, w portalach społecznościowych i Internecie, nie tylko przenika do codzienności lecz staje się jej osnową – jest źródłem autodefinicji, sposobów postrzegania grup, organizacji społecznych, gospodarczych, politycznych i religijnych, jest przestrzenią w której powstają nowe style życia.

Mamy nadzieję, że tematyka konferencji jest na tyle ważna i szeroka, że zainspiruje wiele osób do podjęcia trudu przygotowania referatu i wzięcia w niej udziału.

Efektem końcowym będzie publikacja zbiorowa, opiniowana przez recenzentów.






Źródło:  http://www.kul.pl//medialne-ramy-tozsamosci,art_65666.html

Aktualizacja:  2016-02-11 14:11:00