Od adaptacji do remediacji
Potrzeba powtarzalności i wizualizowania rozmaitych materii obecna we współczesnej kulturze skutkuje różnymi formami reinterpretacji dzieł literackich, filmowych, growych czy serialowych. Narzędzia teoretyczne dostarczane przez współczesne szkoły badawcze, w tym zwłaszcza postklasyczną teorię narracji, narratologię transmedialną i nowe orientacje w medioznawstwie (w szerokim znaczeniu, wykraczającym poza dominujący w Polsce paradygmat dziennikarski, a zatem obejmującym wszystkie reprezentacje medialne), umożliwiają wieloparametrowe analizowanie operacji intersemiotycznych i intermedialnych, pozwalające na transdyscyplinarną refleksję nad zagadnieniami adaptacji, gradaptacji, remediacji, renarracji czy retellingu. Mając to na uwadze, organizatorzy konferencjiOd adaptacji do remediacji zachęcają do podjęcia refleksji nad:
● zmianami w rozumieniu kategorii adaptacji we wszystkich mediach i ujęciach medioznawczych (literaturoznawstwo, filmoznawstwo, seriolaznawstwo, groznawstwo, ludologia, komiskologia i innych);
● statusem adaptacji we współczesnych uniwersach transmedialnych (Star Wars: Kanon i Legendy, MarvelCinematicUniverse, DC CinematicUniverse, Pottermore etc.);
● odmianami adaptacji (np. adaptacja na motywach, gradaptacja, praktyki moderskie);
● kulturą remiksu i remiksologią;
● przekładoznawstwem i filozofią przekładu;
● zjawiskami spinoffu, cross-overu, rebootu, remake’u, mashupu, patchworku;
● statusem i obecnością narracji zależnych (interquel, midquel, sequel, prequel);
● przekładem intersemiotycznym i intermedialną transpozycją (A. Hejmej);
● technikami multimodalnymi w narracjach literackich i nieliterackich;
● narracjami i światami transmedialnymi (w szczególności w zakresie relacji między treściami kanonicznymi i niekanonicznymi);