„Konteksty medialne i materiały dydaktyczne w nauczaniu języka francuskiego jako obcego”
Sięgając w przeszłość nauczania języków obcych, można uznać za prekursora zasady poglądowości w edukacji Jana Amosa Komeńskiego, siedemnastowiecznego myśliciela i pedagoga. Współcześnie na kształt teoretyczny i praktyczną realizację tej zasady wpływa elektronika – przekaz masowy (film, telewizja, komputery) oraz techniczne środki dydaktyczne.
Kształcenie multimedialne sięga do podstaw teoretycznych dydaktyki sensualistycznej oraz idei aktywnego przyswajania wiedzy i umiejętności (przez działania). Ta strategia, jedna z czterech podstawowych wymienianych przez Wincentego Okonia (podająca, badawcza, działania, emocjonalna), staje się dziś podstawą kształcenia we wszystkich dziedzinach wiedzy.
Uściślamy zatem problematykę, cel i zarazem zadanie konferencji: MULTIMEDIA WOBEC POWSZECHNIE UZNANYCH STATEGII EDUKACYJNYCH W KSZTAŁCENIU OBCOJĘZYCZNYM.
Edukacja wykorzystuje różnorodne media, uwzględnia wielotorowość przepływu informacji, oddziałuje równocześnie na różne zmysły, jest nauczaniem-uczeniem się. W procesie tym przekazywanie informacji odbywa się w języku działań poprzez stosowanie środków czynnościowych (naturalne przedmioty i modele), w języku obrazów (materiały wizualne i audiowizualne) oraz języku symbolicznym (materiały słowne i graficzne). Uczący stosuje i rozwija wiele rodzajów aktywności, takich jak aktywność spostrzeżeniowa, manualna, intelektualna i emocjonalna. Wydaje się zatem, że obok metod czynnościowych można wyzwalać aktywność również poprzez podawanie (prezentacje); badanie (analizy, eksploracje, eksperymenty), przeżywanie (filmy, widowiska telewizyjne, audycje radiowe, przekazy muzyki i śpiewu). Media skutecznie pokonują bierność podawania, trudności badania, niedocenianie emocji edukacyjnych wywołując potrzebę interaktywności.
Wykorzystywanie mediów w kształceniu ma ścisły związek z koncepcją nauczania wielostronnego, z którym wiąże się uczenie się gotowych treści i przyswajanie wiedzy, rozwiązywanie problemów, dokonywanie odkryć, poznawanie wartości i przeżywanie doznań związanych z nimi, działania wytwarzające obiekty lub je przeobrażające (Bednarek).
Istotną rolę odgrywają media w procesie nauczania języków obcych. Radio i nagrania audialne, ilustracje, komiksy, historyjki obrazkowe, filmy, materiały telewizyjne i komputerowe, blogi, teksty literackie, teksty prasowe pomagają, budują kompetencje językowe i kontekstowe. Przybliżają obcą historię, literaturę, kulturę poprzez metodycznie opracowane mówienie, słuchanie, pisanie i czytanie.
Liczymy na opracowania teoretyczne, ale także na praktyczne wzory metodyki multimedialnej w zastosowaniu do nauczania języka francuskiego, a także na ocenę podręczników, książek dla nauczyciela, poradników i samouków języka francuskiego. Mile widziane będą konkretne przykłady lekcji, projekty sprawdzone w procesie nauczania, osobiste doświadczenia na tle zasad i teorii dydaktycznych, a także nowe materiały i eksperymenty w doskonaleniu posługiwania się językiem francuskim na różnych poziomach jego znajomości i w różnych sytuacjach. Biorąc pod uwagę postępującą technizację, bez której nie ma edukacyjnego postępu, oczekujemy na ciekawe wypowiedzi i bogatą problematykę.
Językiem konferencji będzie język francuski i polski, przewidywany czas prezentacji: 20 minut.