"Dobre praktyki" w edukacji a jakość kształcenia i wychowania dzieci, młodzieży i dorosłych


MINIONA -

Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie k/ Otwocka
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Bogaty w różnorodne treści temat konferencji można streścić w zdaniu „verba movent, exempla trahunt”. W tym lapidarnym sformułowaniu, podobnie jak w tytule konferencji, kryje się problematyka relacji pomiędzy teorią a praktyką. Aby mogły nas pociągnąć „dobre praktyki” (exempla) wpierw musi nas poruszyć słowo (verbum). Wiedza (theoria) to podstawa działania (praxis). Jednak lepiej jest dobrze postępować niż dobrze wiedzieć.  Najpierw trzeba jednak wiedzieć, a potem postępować (Karol Wielki). Teoria i praktyka są zatem ze sobą ściśle powiązane wbrew pragmatycznemu myśleniu czasów współczesnych zgodnie z którym teoria jest bezużyteczna, należy zatem podejmować wyłącznie praktyczne działania. Szczególnym miejscem, w którym teoria nierozerwalnie łączy się z praktyką jest edukacja. Stąd wywodzi się zasadność podjęcia tematu „dobrych praktyk” w edukacji. Drugim istotnym powodem namysłu nad „dobrymi praktykami” jest ich wpływ na jakość kształcenia i wychowania dzieci, młodzieży, dorosłych. Debatę nad jakością edukacji można zaś uznać za najbardziej żywotny problem praktyki edukacyjnej. Motywem wprowadzania zmian w edukacji jest przecież deklarowana troska o poprawę jej jakości (H. Mizerek).

Pierwszym celem konferencji jest stworzenie międzynarodowego forum wymiany poglądów i doświadczeń związanych z opracowaniem i weryfikacją „dobrych praktyk” edukacyjnych - realizowanych w Polsce oraz za granicą. Zapraszamy do prezentacji „dobrych praktyk,” wartych upowszechnienia, które mogą „przekroczyć granice” zarówno instytucji, w których były opracowane i zweryfikowane, jak i granice regionów, krajów i państw. Drugim celem konferencji jest zorganizowanie dyskusji teoretyków i praktyków poświęconej tematowi istoty jakości edukacji, której nośnikiem są „dobre praktyki” oraz zainicjowanie/kontynuowanie namysłu nad realnym wpływem „dobrych praktyk” w edukacji na jakość kształcenia i wychowania.






Źródło:  http:// https://sites.google.com/site/3educationconfwsge/

Aktualizacja:  2015-12-09 12:48:10