Dyskursy o kulturze


MINIONA -

Łódź

  1. Kultura wolności - media i technologia

    Postępujące przenoszenie dystrybucji informacji do Internetu stwarza szereg etycznych problemów, redefiniuje część społecznych ról i zmienia organizację mediów. Kluczową wartością kultury sieciowej staje się wolność, której dzisiejsze pojmowanie może wydawać się dryfowaniem w stronę anarchicznej anomii. Nasuwa to wniosek o nieuchronności kolizji z tradycyjnym pojmowaniem proporcji wolności i odpowiedzialności oraz dotychczasowymi koncepcjami oddzielenia sfery prywatnej od publicznej, czy wreszcie z aksjologicznym podłożem postulatu ochrony praw własności intelektualnej. Reakcja części polskiej opinii publicznej na decyzję o przyjęciu ACTA przybliża hipotezę, że mamy do czynienia z wyłanianiem się nowej koncepcji wolności i przeobrażeniami w dziedzinie etyki. Czy część dotychczasowych norm przestaje właśnie obowiązywać? W jaki sposób wyznaczane są granice wolności słowa w przestrzeni internetowej? Czy mamy do czynienia z nową instytucjonalizacją międzyludzkich relacji i społecznych ról? Jakie są jej mechanizmy? Interesuje nas szczególnie wpływ rozwoju technologii na przeobrażenie funkcji dziennikarza w zakresie: przypisywanych jej obowiązków, stawianych wymagań i ograniczeń oraz społecznego wizerunku zawodu. Czy rozszerzenie definicji tej profesji na pracowników wszystkich portali informacyjnych (włączając plotkarskie) nie podważa sensu jej samej, czy może obserwujemy jedynie jej przeobrażenie, które zmodyfikuje zestaw norm regulujących działalności dziennikarską? Jak zaburzenie tradycyjnego podziału na nadawców i odbiorców komunikatów wpłynie na życie publiczne? Serdecznie zapraszamy prelegentów i dyskutantów zainteresowanych poszukiwaniem odpowiedzi na te i podobne pytania.

  2. Przemiany kultury - przemiany pracy i organizacji

     (dr Aneta Jakonis, dr Ewa Stroińska)
    Współczesne przeobrażenia społeczne czy technologiczne powodują, iż świat korporacyjny staje się coraz bardziej otwarty i to zarówno w sensie realnym jak i wirtualnym. Jedną z konsekwencji tych zmian jest wielokulturowość, która zaczyna być traktowana jako zwyczajny element życia organizacji. Wiele rodzimych firm nawiązuje liczne kontakty z
    koncernami międzynarodowymi a współcześni pracownicy coraz częściej wykazują zainteresowanie pracą w firmach międzynarodowych. Powstające organizacje wirtualne czy sieciowe sprzyjają również nawiązywaniu współpracy w rozproszonym środowisku, a to wymaga zmian realizacji pracy. Obserwując również lokalny rynek nie sposób nie dostrzec zarysowujących się różnic w  podejściu do pracy w zależności od regionów. W zaistniałej sytuacji powstaje wiele wyzwań dla zarządzania przedsiębiorstwami i zatrudnionymi
    tam ludźmi i intuicyjne wyczuwamy, że kultura staje się ważną zmienną w zarządzaniu relacjami pracowniczymi oraz źródłem budowania przewagi  konkurencyjnej. Zadajemy sobie w związku z tym szereg pytań m.in. Jaki jest wpływ nowych organizacji (wirtualnych, sieciowych) na przemiany kultury w ramach zarządzania? Jaką rolę spełnia kultura w przemianach stosunków pracy?, Jak wyglądają kulturowe uwarunkowania zarządzania
    organizacjami? Zapraszamy zatem do poszukiwania i udzielenia odpowiedzi
    na nurtujące nas pytania.

  3. Razem czy osobno? Młodzi i społeczeństwo

    Kategoria społeczna stanowiona przez młodych ludzi zawsze była poddawana szczegółowym badaniom, ocenom i dyskusjom w kontekście jej przystosowania lub nieprzystosowania do społeczeństwa i jego wymogów, jak również w aspekcie jej odpowiedzialności za przyszły system społeczny, jego strukturę, stabilność i kształt. Młodzież to temat wdzięczny zarówno dla optymistów i pesymistów, jak również futurologów społecznych, ponieważ stanowi problem w rodzaju "co by było gdyby". Oczywiście zagadnienia związane z adaptatywnością, poziomem i formą kontestacji czy konformizmu młodzieży istnieją i stanowią w takim samym stopniu wyzwanie jak i zagadkę przyszłości społeczeństwa. Zakładając, że młodzi ludzie mają prawo do buntu i odrzucenia starego porządku społecznego, pytaniem stanie się więc co odrzucają, a co są w stanie zaakceptować w przypadku rzeczywistości "globalnej", "turbulentnej", "wirtualnej", co w efekcie powstanie i pozostanie po odrzuceniu wzorów "starego" społeczeństwa. I czy "stare" społeczeństwo jest wreszcie w stanie (a jeśli jest, to na ile) nawiązać kontakt z młodym pokoleniem? Na czym polega problem autorytetów: czy na odrzucaniu starych w obliczu pokoleniowego buntu, czy raczej na dziedziczonym ich niedostatku? W jakim stopniu młodzi ludzie hołdują indywidualizmowi i brakowi ograniczeń,
    a w jakim są w stanie przyjąć i włączyć się w procesy grupowe? Zatem w tym roku zapraszamy do dyskusji nad kulturowym fenomenem "młodych" i problemami:
    - stosowanych przez nich form autoidentyfikacji
    - ich postaw wobec pracy, religii i innych form życia zbiorowego
    - roli autorytetów w konstrukcji świata młodych
    - form zaangażowania społecznego młodzieży
    - kultury młodzieżowej
    - miejsca i roli młodzieży w tzw. społeczeństwie ponowoczesnym

  4. Religijne czynniki zmiany społecznej

    Dramaturgia wydarzeń rozgrywających się we współczesnym świecie skłania badaczy życia społecznego do nieustannego wychodzenia, w ich próbach wyjaśniania zjawisk, poza dominujące schematy, oferujące zbiory gotowych i sprawdzonych czynników zmiany. Pytania zorientowane na poszukiwanie pojedynczych przyczyn, czy nawet układów przyczyn, prowadzą w takiej sytuacji do odpowiedzi pozbawionych głębszego znaczenia i mocy eksplanacyjnej. Dlatego perspektywa poszukiwań musi zostać poszerzona, a pytania muszą – i coraz częściej są – zostać skierowane ponownie na problematykę logiki, racjonalności, porządku zbiorowego funkcjonowania.
    Wprowadzenie refleksji w obszar religii wpisuje się w zarysowane wyżej założenie. Owoce obserwowanego obecnie swoistego renesansu szerokorozumianego religioznawstwa potwierdzają zasadność takiego wyboru. Redefinicja zjawiska sekularyzacji pozwoliła wyjść poza nieadekwatne do rzeczywistości przekonanie o prostej zależności między postępem cywilizacyjnym a sukcesywnym zanikiem religii. Religia nadal, choć w zmienionych formach, ma znaczny wpływ na życie społeczne. Pytaniem otwartym pozostaje, jak ten wpływ dziś wygląda, jakie kulturowe formy przybiera. Temat panelu wskazuje, w jakim kierunku poprowadzić rozważania. Przede wszystkim chcemy poszukać odpowiedzi na pytanie, jak wygląda zależność – jeżeli takowa w ogóle istnieje – między religią a procesami zmiany współczesnego społeczeństwa globalnego. Z tym pytaniem ogólnym związane są kolejne, bardziej szczegółowe pytania. Czy religia ma charakter integrujący, czy też dezintegrujący życie społeczne? Jak wygląda obecnie los „zaginionych” wielkich narracji religijnych? Jak czynniki religijne kształtują doświadczenie jednostek, ich tożsamości? Wreszcie – last but not least – jak należy dziś rozumieć pojęcie „religia”?
    Na koniec należy dodać, że umieszczone na wstępie założenie oraz formuła tematu oznaczają, iż refleksja prowadzona w ramach panelu powinna zachować charakter interdyscyplinarny. Dlatego postawione wyżej pytania skierowane są do specjalistów z zakresu antropologii kulturowej, socjologii, politologii.  

  5. Variétés

    Variétés- czyli jak rozumiemy, opisujemy, badamy i rozmawiamy o kulturze. Kultura jest pojęciem kluczem w naukach społecznych - może być dla nas wytworem, jak i tworzywem, jest pojmowana jako struktura i jako proces, jest początkiem i końcem społeczeństw, jest gwarantem stabilności i duchem zmiany społecznej,  może być przestrzenią wolności, jak i klatką ograniczającą nasze rozumienie i doświadczanie świata, buduje tożsamość, w takim samym stopniu jak dezintegruje jednostkę i społeczeństwo. Na pewno jest fenomenem spajającym różne perspektywy naukowe i badawcze, dlatego też w tej części konferencji będziemy dyskutować nad wielością i różnorodnością przejawów "kultury" w socjologii, psychologii, etnologii etnografii, antropologii, pedagogice, kulturoznawstwie, filozofii,
    zarządzaniu i innych naukach. Zapraszamy autorów, których zainteresowania mieszczą się w koncepcji "Dyskursów o kulturze", jednak nie chcą się zamykać w ramach tematycznych innych paneli.






Źródło:  http://www.dyskursyokulturze.swspiz.pl/

Aktualizacja:  2012-06-10 00:00:00