Podstawy edukacji. Konteksty dydaktyczne


MINIONA -

Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Proponowana konferencja jest kolejną (czwartą) z cyklu spotkań poświęconych. „Podstawom edukacji…”, organizowanych przez Zakład Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Wydziału Pedagogicznego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Założenia konferencji

Podtytuł konferencji „Konteksty dydaktyczne” wskazuje na zamiar przeniesienia debaty na temat paradygmatycznej zmiany w naukach pedagogicznych na grunt teorii kształcenia. Znakomita tradycja uprawiania dydaktyki jest tradycją filozoficzną, ale też obejmuje tworzenie konstrukcji teoretycznych obejmujących dziś takie dyscypliny jak: psychologia, socjologia, pedagogika. Wydaje się, że dopiero w takim otoczeniu teoretycznym możliwe jest tworzenie ogólnej teorii szkoły, nauczania i uczenia się. Tylko tak szeroki kontekst pozwala na zarysowanie wizji edukacji, które mają szanse lec u podstaw społecznie akceptowanych filozofii kształcenia.

Przyjęte założenia skłaniają do zaproponowania następującej problematyki:

 

1.  Analizy historycznych (J.A. Komeński, J.F. Herbart, J. Dewey, W. Dilthey, R. Arends itd.), ale wciąż ważnych propozycji dydaktycznych, rozpatrywanych z punktu widzenia możliwości ich zastosowania we współczesnej edukacji. 

2.  Analizy przesłanek epistemologiczno-ontologicznych (metafizycznych), które tkwią u podstaw różnorodnych propozycji nauczania i wychowania (edukacji).

3. Osadzenia refleksji badawczej nad koncepcjami dydaktycznymi w określonej filozoficznej koncepcji człowieka, w niezbędnej perspektywie antropologiczno-filozoficznej.

4. Zaproponowania koncepcji kształcenia odnoszących się genetycznie do przedstawionych wyżej ujęć, formułowanych jednak wyraźnie na płaszczyźnie pedagogiczno-filozoficznej, w oparciu o określoną filozofię kształcenia.

5.  Rozważenia możliwości skonstruowania spójnego (zwartego), całościowego i sensownego systemu dydaktycznego (tj. związku celów, treści, metod, form, środków dydaktycznych oraz sposobów oceniania).

6. Opracowania odpowiednich i niesprzecznych z przyjętą orientacją filozoficzną – psychologicznych, socjologicznych i pedagogicznych koncepcji podmiotu.

7. Rozważenia psychologicznych i językowo-technicznych uwarunkowań procesów dydaktycznych: a) emocji i motywacji ucznia, b) świata informacji, c) sfery komunikacji i jej nośników – mediów, d) obszaru operacji (działania), e) czasu – szybkości i przestrzeni. 

8.  Analizy psychologicznych własności podmiotów uczestniczących w edukacji komunikacyjno-językowej, której celem jest wyposażenie uczniów w zespoły cech składających  się na preferowany „typ osobowości (podmiotu)”.

9.  Analizy wzajemnych związków i inspiracji pomiędzy teorią kształcenia (dydaktyką ogólną) a dydaktykami przedmiotowymi i szczegółowymi.

W warstwie szczegółowej naszych rozważań proponujemy podjęcie takich zagadnień, jak: teoretyczny status dydaktyki ogólnej, status dydaktyk przedmiotowych (dydaktyk dyscyplin przyrodniczych, humanistycznych; dydaktyk przedmiotów artystyczno-literackich), wiedza i wartości w procesie nauczania, ukryty wymiar edukacji, teoria a praktyka nauczania, modele nauczania.

 

Osoby zainteresowane prosimy o zgłaszanie udziału w konferencji drogą e-mailową do dnia 15 lipca 2010 r.  na adres:

wsoltysiak@ajd.czest.pl 

Wszelkie pytania można kierować do mgr inż. Wioletty Sołtysiak  wsoltysiak@ajd.czest.pl oraz do mgr Karola Motyla karol.motyl@o2.pl






Źródło:  http://www.ajd.edu.pl

Aktualizacja:  0000-00-00 00:00:00