OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA "RELIGIA I MEDIA. NOWY KONTEKST KOMUNIKACJI"


MINIONA -

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Historię religii można napisać z perspektywy historii komunikacji i mediów. Nie istnieje religia, w której nie możemy wyodrębnić komunikowania o sferze „sacrum”, „transcendencji”, „rzeczywistości pozaempirycznej”, ustnych i spisywanych narracji, opowieści, przypowieści, mitów, dzielenia się doznaniami, doświadczeniami, przeżyciami.

            Wzajemne relacje łączące religię i media można oglądać z różnych perspektyw. Niekiedy zakłada się, że media – szczególnie współczesne, ściśle związane z kulturą popularną – są nacechowane ideologicznie: są dobre lub złe. Steward M. Hoover – współczesny badacz mediów i religii przyjmuje, że religia i media nie stanowią zupełnie autonomicznych i niezależnych od siebie systemów społecznych, ale – wraz z innymi kategoriami życia społecznego – są elementami składającymi się na szerszą całość kulturową. Badanie mediów i religii jest – w tym ujęciu – badaniem tego, jak religia i media wzajemnie na siebie oddziaływają, wpływają i kształtują poprzez ludzkie działania, codzienne praktyki społeczne, dyskursy i dyskusje, opinie i postawy. Nie brakuje także ujęć, w których media stają się „nowoczesną religią” lub funkcjonalnym jej odpowiednikiem, a transmitowane na żywo wydarzenia medialne nabierają sakralnych znaczeń.

Celem konferencji jest refleksja zarówno nad instytucjonalnymi relacjami łączącymi media i religię, jak i nad przenikaniem się codziennych oraz odświętnych praktyk komunikacyjnych i religijnych. Jedną z tez, którą możemy wstępnie zaproponować, jest teza o korelacji między społeczno-kulturowymi zmianami w obrębie religii i zmianami warunków komunikacyjnych, technologii medialnych i relacji społecznych coraz gęściej zapośredniczonych przez media.

Proponujemy następujące panele tematyczne:

I.              Religia i mass media w warunkach kulturowej komunikacji XXI wieku;

II.           Religia wobec wyzwań globalnego społeczeństwa informacyjnego;

III.         Geneza i charakter wzajemnych relacji – religia a media;

IV.        W poszukiwaniu nowej ewangelizacji. Kościół katolicki wobec globalizacji, nowych mediów i Internetu;

V.           Kościół katolicki o mediach. (Re)konstrukcja odniesień;

VI.        Osoba i czyn. Medialne wizerunki Jana Pawła II, Benedykta XVI, Franciszka;

VII.      Kondycja współczesnych mediów religijnych. Prasa, radio, telewizja;

VIII.   Islam w zwierciadle mediów;

IX.        Nowe ruchy religijne w przestrzeni medialnej;

X.           Media, religia, śmierć: rytuały przejścia i medialne wspólnoty żałobne;

XI.        Transmisyjny i rytualny model komunikacji religijnej;

XII.      Religijne wydarzenia medialne;

XIII.   Współczesna Biblia pauperum;

XIV.   Poszukiwanie sacrum w kinie.

Komitet naukowy

ks. dr Ireneusz Stanisław Bruski, Prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, oddział w Olsztynie

prof. em .UJ dr hab. Tomasz Goban-Klas, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

ks. dr Zenon Hanas, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa

prof. zw. dr hab. Jerzy Jastrzębski, Uniwersytet Wrocławski

ks. dr hab. Józef Kloch, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa

dr hab. Jan Kłos, prof. KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

prof. dr hab. Krzysztof Loska, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

dr hab. prof. UWM Mariola Marczak, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn

ks. prof. zw. dr hab. Janusz Mariański, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

prof. zw. dr hab. Tadeusz Miczka, Uniwersytet Śląski, Katowice

prof. dr hab. Andrzej Wójtowicz, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa






Źródło:  http://uwm.edu.pl/socjologia/?p=1420

Aktualizacja:  2015-02-11 15:03:15