Nauka - Ludzka Rzecz


MINIONA -

Kraków

Koło Naukowe Studentów Psychologii UJ, Stowarzyszenie Naukowe Collegium Invisibile oraz KNS MISH UJ zapraszają do udziału w trzeciej edycji studencko-eksperckiej konferencji naukowej, poruszającej problemy wpływu tak zwanego „czynnika ludzkiego” na rozwój nauki. W ramach tegorocznej edycji pragniemy ze szczególną uwagą przyjrzeć się problemom popularyzacji nauki, odpowiedzialności społecznej nauki oraz granicom nauki.

 

 Idea
Pomimo kryzysu tradycyjnych autorytetów, nauka wciąż broni swojej wysokiej pozycji w rankingu instytucji udzielających odpowiedzi na wiele istotnych problemów społecznych. Powyższa diagnoza, jeśli zgodzimy się uznać ją za słuszną, nie podważa fundamentalnej tezy, że nauka jako zróżnicowana i wieloaspektowa całość bynajmniej nie stanowi fenomenu niekontrowersyjnego. Wręcz przeciwnie – staje się ona wdzięcznym i obiecującym przedmiotem metaanaliz i debat.
Uczestnicy trzeciej edycji konferencji Nauka – ludzka rzecz, podejmą dyskusję nad rzetelnością i efektywnością nauki w kontekście obserwowanego napięcia na linii: obiektywistyczne ambicje naukowych osiągnięć - pozamerytoryczne i subiektywistyczne motywatory i determinanty naukowej aktywności. W szczególności poszukiwane będą odpowiedzi na pytania, koncentrujące się wokół sześciu zaproponowanych przez organizatorów obszarów tematycznych.
I. Granice nauki * Czy, gdzie i w jaki sposób wyznaczyć granice poznania naukowego? * Czy lub kiedy należy (nie) bać się ich przekroczenia? 
II. Społeczne zaangażowanie nauki * W jaki sposób matematyczne abstrakty i specjalistyczne eksperymenty empiryczne stają się użytecznymi społecznie projektami? * Czy warunek bliższej bądź dalszej użyteczności nauki powinien być decydujący w procesie jej finansowania?
III. Nauka 2.0. * Dlaczego zaawansowana i postępująca cyfryzacja naszego życia nadal stanowi przekleństwo znacznej liczby naukowców? * Czy i kiedy progresywizm nauki przełamie opór ludzi nauki wobec internetowych narzędzi naukowej współpracy, i ich ostrożność wobec stosowania cyfrowych środków publikacji wyników badań? 
IV. Popularyzacja nauki * „Z czym do ludu”? – czyli: czy „popularyzować” oznacza „wulgaryzować”? * Jak (nie) popularyzować?
V. Zalew teorii jako efekt presji punktowania * Czy „presji punktowania” i innym pozamerytorycznym motywatorom powinniśmy zawdzięczać intelektualną płodność wielu współczesnych naukowców? 
VI. Nauka w kryzysie * „Spokojnie – to tylko kryzys” - jak żyć w groźnej perspektywie końca nauki… i przeżyć? * Jak nauka może wspomóc ludzkość w sytuacji globalnego kryzysu?






Źródło:  http://www.nauka-ludzka-rzecz.blogspot.com/

Aktualizacja:  2012-03-06 00:00:00