Retoryka wizerunku medialnego
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Polskie Towarzystwo Retoryczne wspólnie z Wydziałem Nauk Społecznych SGGW zapraszają na XIV Konferencję PTR zatytułowaną Retoryka wizerunku medialnego, która odbędzie się w dniach 5‑6 listopada 2015 roku (czwartek-piątek) w Warszawie.
Współcześnie jednym z kluczowych elementów debaty publicznej są medialne wizerunki jej uczestników. Ponieważ media masowe są dziś główną przestrzenią, w której toczy się debata, stąd cenna stała się umiejętność posługiwania się językiem mediów (w wymiarze technologicznym, werbalnym i wizualnym) oraz tworzenia przekonującego wizerunku swojej osoby, firmy, partii czy idei.
Wizerunek medialny to zespół cech i zachowań, które budują obraz danej osoby, instytucji czy sprawy w umysłach odbiorców mediów. Zagadnienie to rozpatrywane jest najczęściej przez pryzmat marketingu czy komunikowania politycznego. Perswazyjność wizerunków medialnych czyni z nich jednak także przedmiot analizy retorycznej.
Dlatego proponujemy podjęcie następujących zagadnień:
- retoryczne narzędzia budowania wizerunku medialnego – rozważania teoretyczne i analiza wybranych przykładów
- rola logos, ethos i pathos w wizerunku medialnym
- zróżnicowanie retoryczne wizerunków medialnych – w zależności od podmiotu (np. politycy, celebryci, naukowcy, przedsiębiorcy) i medium (telewizja, Internet)
- retoryczne strategie budowania i niszczenia wizerunku medialnego
- rola wizerunków medialnych w debacie publicznej
- zastosowanie koncepcji retorycznych w analizie wizerunków medialnych (np. podejście neoarystotelesowskie, koncepcja utożsamienia czy pentada dramaturgiczna Burke’a, narracyjność Fishera)
- wykorzystanie figur retorycznych w wizerunkach medialnych (np. metafory, porównania, ironia)
Zapraszamy do nadsyłania pozycji referatów o charakterze
- teoretycznym (próba zdefiniowania wizerunku medialnego w aspekcie retorycznym),
- metodologicznym (możliwości wykorzystania perspektyw retorycznych)
- oraz badawczym (analizy konkretnych przykładów różnych typów wizerunków medialnych w debacie publicznej).