Abyś cudze dzieci uczył czyli o wartości i znaczeniu Nauczyciela w życiu człowieka
Cele konferencji:
1. Ukazanie zmian i rozwoju edukacji nauczycieli w Polsce na tle tendencji europejskich i światowych
2. Dokonanie diagnozy systemu kształcenia nauczycieli w Polsce
3. Dokonanie analizy funkcjonowania w roli nauczyciela w Polsce
4. Ukazanie wpływu obowiązującej pragmatyki nauczycielskiej na jakość pracy polskich szkół oraz podjęcie próby sformułowania propozycji koniecznych zmian w tym obszarze.
Problematyka obrad skoncentrowana będzie wokół czterech głównych obszarów tematycznych:
1. Modele kształcenia nauczycieli
• Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli w Polsce, Europie i na świecie
• Jakość zawodowych kompetencji nauczyciela (pytania o standardy kwalifikacji )
• Kształcenie do wymagań współczesnej szkoły
• Profesjonalne praktyki pedagogiczne
• Poszukiwanie dróg wyboru najlepszych kandydatów do zawodu nauczyciela.
2. Funkcjonowanie w roli nauczyciela (co to znaczy być nauczycielem?)
• Wyzwania i trudności związane z rolą nauczyciela
• Nauczyciel jako osoba świadoma własnej roli zawodowej
• Społeczny obraz nauczycieli
• Nauczyciele wobec zmiany
• Funkcjonowanie nauczyciela w środowisku lokalnym
• Różne wymiary odpowiedzialności nauczyciela
• Od nauczyciela wykonawcy do nauczyciela kreatora
• Wpływ systemu wartości nauczyciela na jakość pracy zawodowej.
3. Teoretyczne i praktyczne aspekty psychoedukacji nauczycieli
• Motywacje wyboru zawodu nauczyciela
• Psychologiczne „ryzyka” pełnienia roli nauczyciela
• Znaczenie wiedzy psychologicznej w codziennej pracy nauczyciela
• Umiejętności kliniczno-pedagogiczne przydatne nauczycielowi
• Kompetencje mediacyjne i interwencyjne w zawodzie nauczyciela
• Psychoedukacja a profilaktyka prozdrowotna nauczycieli.
4. Model kariery zawodowej nauczycieli
• Proces adaptacji i identyfikacji z zawodem
• Możliwości i ograniczenia rozwoju profesjonalnego nauczyciela
• Awans zawodowy nauczyciela – konieczne zmiany
• W poszukiwaniu nowej formuły oceny pracy nauczyciela
• Pragmatyka zawodowa nauczycieli – konieczne zmiany.