Upiory, duchy, zjawy. Widmowe reprezentacje w popkulturze


MINIONA -

Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Choć upiory, duchy, widma i zjawy zrazu automatycznie kojarzą się z fantastyką grozy, w rzeczywistości są o wiele bliższe światu codziennego doświadczania przez głębokie zakorzenienie w kulturze, języku i powszechnej świadomości. Miraże, złudzenia, fantasmagorie, fantomy, koszmary, zmory, urojenia i zwidy koegzystują z jednym z najczęściej używanych współcześnie słów – medium, w mediumizmie kojarzonym z kanałem transmitującym wrażenia pozazmysłowe do empirycznego świata zmysłów. Stąd też figurę ducha czy widma można potraktować jako kolejną nośną metaforę płynnej ponowoczesności, w której istotne jest nie to, co przynależy do jednego z przeciwstawnych porządków, lecz to właśnie, co sytuuje się pomiędzy, w fenomenologicznej przestrzeni międzyświata (intermonde). Starając się wyzyskać tę właśnie wieloznaczność i migotliwość terminu, zachęcamy Państwa do nadsyłania abstraktów wystąpień inspirowanych poniższą listą otwartych zagadnień konferencyjnych: 

 

·         Opowieści o duchach (np. Montague Rhodes James, Algernon Blackwood, Shirley Jackson, Stephen King)

·         Nawiedzonemiejsca(np. filmy „Amityville”, „Poltergeist”, „American Horror Story”, „Inni” czygry „Alone in the Dark”, „Among the Sleep”)

·         Widma kryzysów ekonomicznych

·         Kultura egzorcyzmów („Egzorcyzmy EmilyRose”, „Constantine”, „Rytuał”)

·         Fenomen Halloween we współczesnej kulturze

·         Powrót wierzeń ludowych w kulturze popularnej

·         Widmowa władza (korporacje i tajne organizacje – S.P.E.C.T.R.E., S. H. I. E. L. D.)

·         Widma z krypty, czyli upiorne sekrety rodzinne (Nicolas Abraham i Maria Torok)

·         Spirytyzm, mediumizm i hipnotyzm

·         Światy duchów i plany eteryczne (np. Umbra w grze fabularnej „Warewolf: Apocalypse” albo Arkadia w „Changeling: The Lost”)

·         Nawiedzone media, czyli duchy nowych technologii (Jeffrey Sconce, Marina Warner, Friedrich Kittler – „Weird Tales”, „The Twilight Zone”)

·         Duchy i maszyny, wirtualne reprezentacje duchów w cyberpunku („Ghost in the Shell”, „Kod nieśmiertelności”, „Idoru” Williama Gibsona)

·         Duchy Dalekiego (np. japońskie: obake, bakemono,yūrei, kami) i Bliskiego Wschodu (np. arabskie: dżinny ighule czy żydowskie dybuki).

·         Duchy Europy i Ameryki (np. banshee, poltergeist, wendigo, strzyga, la llorona, lamia, etc.)

·         Widma przeszłości („Noc żywych Żydów”)

·         Widma przyszłości (science fiction – nauka i jej widma; widma zagłady USA i apokalipsy)

·         Ghost-writing („Autor widmo”) i książki-widma („Książka bez tytułu”)






Aktualizacja:  2015-05-21 21:09:46