Upiory, duchy, zjawy. Widmowe reprezentacje w popkulturze
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Choć upiory, duchy, widma i zjawy zrazu automatycznie kojarzą się z fantastyką grozy, w rzeczywistości są o wiele bliższe światu codziennego doświadczania przez głębokie zakorzenienie w kulturze, języku i powszechnej świadomości. Miraże, złudzenia, fantasmagorie, fantomy, koszmary, zmory, urojenia i zwidy koegzystują z jednym z najczęściej używanych współcześnie słów – medium, w mediumizmie kojarzonym z kanałem transmitującym wrażenia pozazmysłowe do empirycznego świata zmysłów. Stąd też figurę ducha czy widma można potraktować jako kolejną nośną metaforę płynnej ponowoczesności, w której istotne jest nie to, co przynależy do jednego z przeciwstawnych porządków, lecz to właśnie, co sytuuje się pomiędzy, w fenomenologicznej przestrzeni międzyświata (intermonde). Starając się wyzyskać tę właśnie wieloznaczność i migotliwość terminu, zachęcamy Państwa do nadsyłania abstraktów wystąpień inspirowanych poniższą listą otwartych zagadnień konferencyjnych:
· Opowieści o duchach (np. Montague Rhodes James, Algernon Blackwood, Shirley Jackson, Stephen King)
· Nawiedzonemiejsca(np. filmy „Amityville”, „Poltergeist”, „American Horror Story”, „Inni” czygry „Alone in the Dark”, „Among the Sleep”)
· Widma kryzysów ekonomicznych
· Kultura egzorcyzmów („Egzorcyzmy EmilyRose”, „Constantine”, „Rytuał”)
· Fenomen Halloween we współczesnej kulturze
· Powrót wierzeń ludowych w kulturze popularnej
· Widmowa władza (korporacje i tajne organizacje – S.P.E.C.T.R.E., S. H. I. E. L. D.)
· Widma z krypty, czyli upiorne sekrety rodzinne (Nicolas Abraham i Maria Torok)
· Spirytyzm, mediumizm i hipnotyzm
· Światy duchów i plany eteryczne (np. Umbra w grze fabularnej „Warewolf: Apocalypse” albo Arkadia w „Changeling: The Lost”)
· Nawiedzone media, czyli duchy nowych technologii (Jeffrey Sconce, Marina Warner, Friedrich Kittler – „Weird Tales”, „The Twilight Zone”)
· Duchy i maszyny, wirtualne reprezentacje duchów w cyberpunku („Ghost in the Shell”, „Kod nieśmiertelności”, „Idoru” Williama Gibsona)
· Duchy Dalekiego (np. japońskie: obake, bakemono,yūrei, kami) i Bliskiego Wschodu (np. arabskie: dżinny ighule czy żydowskie dybuki).
· Duchy Europy i Ameryki (np. banshee, poltergeist, wendigo, strzyga, la llorona, lamia, etc.)
· Widma przeszłości („Noc żywych Żydów”)
· Widma przyszłości (science fiction – nauka i jej widma; widma zagłady USA i apokalipsy)
· Ghost-writing („Autor widmo”) i książki-widma („Książka bez tytułu”)