Ideologia w edukacji – edukacja w ideologii. Pytania o współczesność.
Wbrew głoszonej od kilku dekad tezie o „końcu ideologii”, związki pomiędzy edukacją a ideologią stanowią dla badaczy, teoretyków i praktyków przestrzeń nieustających dociekań. Indoktrynacja, adaptacja, opór i wyzwolenie to niektóre z kategorii odnoszących się do tego zagadnienia. W interdyscyplinarnych studiach nad ideologią (ideologiami) kwestie związane z edukacją wywołują debaty, czasem ostre spory. Ideologie instrumentalizują edukację, ta zaś uwiarygodnia ideologie. W ramach konferencji chcemy dokonać rekonstrukcji tych zależności we współczesności. W obliczu zmian społecznych, analiza ideologii wymaga od badaczy szczególnej uwagi i ciągłej aktualizacji. Zadania nie dotyczą jedynie opisu konkretnych form i treści ideologii, ale przede wszystkim umiejętności rozpoznania sposobów ideologicznego uwikłania edukacji.
Zapraszamy do udziału w konferencji „Ideologia w edukacji – edukacja w ideologii. Pytania o współczesność”. Chcemy doprowadzić do spotkania badaczy i teoretyków z różnych dyscyplin, a także praktyków edukacji stawiających sobie za cel kształtowanie krytycznej refleksji na temat genezy, przejawów, funkcji i efektów ideologii w różnych obszarach życia. Mamy nadzieję, że wydarzenie to przyczyni się do lepszego rozpoznania i zrozumienia różnych wymiarów związku między edukacją a ideologią (ideologiami).
Tematyka konferencji mieści się m.in. w następujących obszarach:
- teoria ideologii – propozycje na gruncie filozofii, socjologii wiedzy i innych dziedzin humanistyki;
- ideologie „końca ideologii” i ich znaczenie w edukacji;
- systemowe powiązania edukacji, ideologii i ruchów politycznych;
- edukacja a klasyczne spektrum ideologiczne (konserwatyzm, liberalizm, ideologie radykalne);
- edukacja a nowe ideologie i ruchy społeczne;
- ideologie władzy i ideologie emancypacji;
- ideologiczne zawłaszczenia w edukacji;
- szkoła, nauczyciel, uczeń jako obiekty i podmioty ideologii;;
- edukacyjne formy oporu wobec ideologii dominujących;
- polityka społeczna – założenia i praktyki, a ideologia;
- media jako przestrzeń kreator ideologii;
- szkolnictwo wyższe i ideologie – próba opisu relacji wzajemnych;
- rodzina, wspólnota, tożsamość w ideologii;
- internet: przestrzeń indoktrynacji i wykluczenia czy narzędzie edukacyjnego oporu;
- płeć i seksualność jako ideologiczne pole bitwy;
- metodologia badań ideologii (ze szczególnym uwzględnieniem edukacji).
Komitet Naukowy:
prof. dr hab. Andrzej Szahaj, UMK
prof. dr hab. Ryszard Borowicz, UMK
prof. dr hab. Robert Kwaśnica, DSW
prof. dr hab. Zbigniew Kwieciński, DSW
prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz, DSW
dr Sławomir Drelich, UMK
dr Paweł Rudnicki, DSW
Komitet Organizacyjny:
mgr Michał Wróblewski, UMK
mgr Aleksandra Mosiołek, UMK
mgr Barbara Kutrowska, DSW
mgr Magdalena Winiarczyk, DSW