Ideologia w edukacji – edukacja w ideologii. Pytania o współczesność.


MINIONA -

Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

 

Wbrew głoszonej od kilku dekad tezie o „końcu ideologii”, związki pomiędzy edukacją a ideologią stanowią dla badaczy, teoretyków i praktyków przestrzeń nieustających dociekań. Indoktrynacja, adaptacja, opór i wyzwolenie to niektóre z kategorii odnoszących się do tego zagadnienia. W interdyscyplinarnych studiach nad ideologią (ideologiami) kwestie związane z edukacją wywołują debaty, czasem ostre spory. Ideologie instrumentalizują edukację, ta zaś uwiarygodnia ideologie. W ramach konferencji chcemy dokonać rekonstrukcji tych zależności we współczesności. W obliczu zmian społecznych, analiza ideologii wymaga od badaczy szczególnej uwagi i ciągłej aktualizacji. Zadania nie dotyczą jedynie opisu konkretnych form i treści ideologii, ale przede wszystkim umiejętności rozpoznania sposobów ideologicznego uwikłania edukacji.

Zapraszamy do udziału w konferencji „Ideologia w edukacji – edukacja w ideologii. Pytania o współczesność”. Chcemy doprowadzić do spotkania badaczy i teoretyków z różnych dyscyplin, a także praktyków edukacji stawiających sobie za cel kształtowanie krytycznej refleksji na temat genezy, przejawów, funkcji i efektów ideologii w różnych obszarach życia. Mamy nadzieję, że wydarzenie to przyczyni się do lepszego rozpoznania i zrozumienia różnych wymiarów związku między edukacją a ideologią (ideologiami).

 

Tematyka konferencji mieści się m.in. w następujących obszarach:

  • teoria ideologii – propozycje na gruncie filozofii, socjologii wiedzy i innych dziedzin humanistyki;
  • ideologie „końca ideologii” i ich znaczenie w edukacji;
  • systemowe powiązania edukacji, ideologii i ruchów politycznych;
  • edukacja a klasyczne spektrum ideologiczne (konserwatyzm, liberalizm, ideologie radykalne);
  • edukacja a nowe ideologie i ruchy społeczne;
  • ideologie władzy i ideologie emancypacji;
  • ideologiczne zawłaszczenia w edukacji;
  • szkoła, nauczyciel, uczeń jako obiekty i podmioty ideologii;;
  • edukacyjne formy oporu wobec ideologii dominujących;
  • polityka społeczna – założenia i praktyki, a ideologia;
  • media jako przestrzeń  kreator ideologii;
  • szkolnictwo wyższe i ideologie – próba opisu relacji wzajemnych;
  • rodzina, wspólnota, tożsamość w ideologii;
  • internet: przestrzeń indoktrynacji i wykluczenia czy narzędzie edukacyjnego oporu;
  • płeć i seksualność jako ideologiczne pole bitwy;
  • metodologia badań ideologii (ze szczególnym uwzględnieniem edukacji).

 

Komitet Naukowy:

prof. dr hab. Andrzej Szahaj, UMK

prof. dr hab. Ryszard Borowicz, UMK

prof. dr hab. Robert Kwaśnica, DSW

prof. dr hab. Zbigniew Kwieciński, DSW

prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz, DSW

dr Sławomir Drelich, UMK

dr Paweł Rudnicki, DSW

 

 

Komitet Organizacyjny:

mgr Michał Wróblewski, UMK

mgr Aleksandra Mosiołek, UMK

mgr Barbara Kutrowska, DSW

mgr Magdalena Winiarczyk, DSW






Źródło:  http://www.wnp.dsw.edu.pl/index.php?id=3557

Aktualizacja:  0000-00-00 00:00:00