RELACJA Z KONFERENCJI
Nauczyciel w systemie edukacji - obszary stagnacji i perspektywy rozwoju


-

Płock

„Nauczyciel w systemie edukacji – obszary stagnacji i perspektywy rozwoju” to tytuł międzynarodowej konferencji, która odbyła się w dniach 14-15 września 2015 r. w Płocku.

Pierwszy dzień obrad odbył się w murach Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku. Drugiego dnia obrady toczyły się w  Towarzystwie Naukowym Płockim. Zgromadziły one blisko 70 ludzi świata nauki.

Celem konferencji było zaprezentowanie opinii, poglądów, stanowisk badawczych, dotyczących problemów współczesnej pedeutologii w obszarze teoretycznym i praktycznym. Przemiany edukacji implikują występowanie różnorodnych zjawisk pedagogicznych, generują zmiany w myśleniu i działaniu nauczycieli. W wielu płaszczyznach edukacyjnych identyfikowane są problemy nieprzystosowania, niekompetencji, bierności i stagnacji. Zaobserwować można istnienie wielu barier i trudności w systemowym spojrzeniu na pracę nauczycieli. Konferencja była sposobnością do przedstawienia poglądów na następujące pytania:

  • Jaka jest świadomość zawodowa nauczycieli?

  • W jakim kierunku zmieniać kształcenie nauczycieli?

  • Jak przebiega współpraca i uczenie się nauczycieli w szkole i poza szkołą?

  • Jaki jest stosunek nauczycieli do innowacji pedagogicznych?

  • Jaki jest wizerunek współczesnego nauczyciela w mediach i jakie są jego korelaty?

  • Jak badać pracę nauczycieli? – między deklaracjami a rzeczywistością

  • Jakie są, a jakie powinny być, wyznaczniki prestiżu nauczyciela?

  • Jakie są systemowe bariery i trudności  w pracy nauczycieli?

  • Jakie czynniki stymulują, a jakie hamują rozwój zawodowy nauczycieli?

  • Jakie jest wykorzystanie osiągnięć współczesnej pedagogiki  w pracy nauczycieli?

W obradach udział brało liczne grono naukowców zajmujących się właśnie tą tematyką. Ciekawe dyskusje pozwoliły na skonstruowanie wielu praktycznych wniosków.

Obrady plenarne odbyły się w zakresach dotyczących współczesnych problemów kształcenia i rozwoju zawodowego nauczycieli oraz kompetencji nauczyciela i profesjonalizmu w zawodzie. Obrady w sekcjach dotyczyły następujących tematów:

  • Nauczyciel wobec specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka

  • Nauczyciel w świecie edukacji kreatywnej i innowacyjnych metod kształcenia

  • Badanie pracy nauczycieli

- Cieszę się bardzo, że nasza konferencja spotkała się z tak dużym zainteresowaniem. Obrady były bardzo owocne. Konferencję możemy zaliczyć do bardzo udanych. Jestem zadowolona, że wzięło w niej udział wielu wybitnych naukowców, także spoza Polski. Przybyło na nią ponad 60 pracowników naukowych  m. in. z Warszawy, Krakowa, Łodzi, Torunia, Olsztyna, Rzeszowa i Radomia, a także profesorowie z Uniwersytetu Pedagogicznego im. K. D. Uszyńskiego w Rosji. Poziom merytoryczny był bardzo wysoki. Uczestnicy chwalili organizację dwudniowych obrad, a ciepła, przyjazna atmosfera sprzyjała dyskusjom i nawiązywaniu kontaktów naukowych. – powiedziała dr Małgorzata Kamińska, pracownik naukowy Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku, współorganizatorka przedsięwzięcia.